La maonesa, o maionesa, és una salsa d’ou cru, oli, sal i i suc de llimona o vinagre, originària de Maó.
És una emulsió d’oli que es forma gràcies a la lecitina de l’ou que fa d’emulsionant. Per facilitar-nos l’emulsió, necessitem que tots els ingredients estiguin a la mateixa temperatura.
La maonesa de remolatxa és una de les moltes variants possibles, en aquest cas li hem donat una mica més d’alegria amb l’all.

Ingredients:
- 25 grams de remolatxa cuita al vapor
- Sal, un pessiguet
- 1 quart de litre d’oli de gira-sol
- 1 ou sencer, la clara i el rovell
- 1 cullerada sopera de suc de llimona
- 2 grans d’all matxucats al morter
- 6 granets de pebre negre i/o de pebre Jamaica matxucats al morter, opcionals
Procediment:
- Important! Tots els ingredients han d’estar a la mateixa temperatura per garantir-nos que emulsionaran òptimament
- Utilitzarem un pot de vidre de boca ampla amb tapa de rosca, la podrem desar a la nevera al mateix pot ben tancada
- Matxucarem l’all amb la sal, i les espècies, si hem optat per posar-n’hi
- Incorporem la remolatxa al morteret i la matxuquem

- Posarem tots els ingredients al pot per ordre: l’ou, el suc de llimona, les espècies si hem optat per posar-n’hi, l’all, la remolatxa amb la sal i l’oli

- Posarem el braç de la batedora fins al fons del pot
- Endollarem la batedora i la connectarem sense moure el braç, l’emulsió es va fent des de baix, si ens queda una part de l’oli a sobre, lateralitzem el braç lleugerament per facilitar que l’emulsió l’absorbeixi

- Una vegada l’oli ha quedat completament integrat, desconnectem i desmuntem la batedora
- Traiem el braç de la batedora de dins del pot, ens ajudem amb una llengüeta per retirar-li la maonesa

- Podem observar la cremositat que hem aconseguit amb la batedora de braç
- L’emulsió s’ha fet en un minut just; és molt important que tots els ingredients estiguin a la mateixa temperatura i no moure el braç de la batedora, com a molt lateralitzar-lo lleugerament, si ho considerem necessari

Servir la maonesa de remolatxa amb el morteret i la massa a taula és una gràcia. La remolatxa li dona una coloració molt atractiva i l’all li proporciona un toc d’alegria al paladar.
La maonesa de remolatxa és un bon amaniment per a verdures, peix, carn i ous.
Amanir amb maonesa contribueix a fer que el nostre plat sigui baix en carbohidrats i ric en greixos vegetals.
Variacions:
La maonesa n’accepta moltes:
– Maonesa d’alvocat
– Maonesa de llimona, per a aquesta quantitat, 2 cullerades soperes de suc de llimona
– Maonesa de vinagre, per a aquesta quantitat, 2 cullerades soperes de vinagre de poma
– Maonesa d’all, per a aquesta quantitat, 2 o 3 grans d’all l’aproximen a la intensitat de l’all i oli
T’animem a que la facis a casa.
Et quedarà boníssima!.
Bon profit!
Aprofitem per convidar-te a participar a la propera sessió de cuina en colla, on cuinem plats boníssims, hi tens les portes obertes!
Per saber-ne més, visita Cuinem!